• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 17 (1398)
دوره دوره 16 (1397)
دوره دوره 15 (1396)
دوره دوره 14 (1395)
دوره دوره 13 (1394)
دوره دوره 12 (1393)
دوره دوره 11 (1392)
دوره دوره 10 (1391)
دوره دوره 9 (1390)
دوره دوره 8 (1389)
دوره دوره 7 (1388)
دوره دوره 6 (1387)
دوره دوره 5 (1386)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1385)
دوره دوره 3 (1384)
دوره دوره 2 (1383)
دوره دوره 1 (1382)
نصری, عبدالله. (1391). وحی یا تجربه وجودی در فلسفه یاسپرس. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 5(2), 5-18.
عبدالله نصری. "وحی یا تجربه وجودی در فلسفه یاسپرس". پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 5, 2, 1391, 5-18.
نصری, عبدالله. (1391). 'وحی یا تجربه وجودی در فلسفه یاسپرس', پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 5(2), pp. 5-18.
نصری, عبدالله. وحی یا تجربه وجودی در فلسفه یاسپرس. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 1391; 5(2): 5-18.

وحی یا تجربه وجودی در فلسفه یاسپرس

شناسنامه علمی شماره، دوره 5، شماره 2، پاییز و زمستان 1386، صفحه 5-18  XML اصل مقاله (140 K)
نویسنده
عبدالله نصری
استاد گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
برخی از فیلسوفان اگزیستانس به تحلیل پدیدۀ وحی[i] پرداخته‌اند. برخی از آن‌ها همان تفسیر کلام سنتی را از وحی پذیرفته‌اند و برخی دیگر آن را به تجربه وجودی فروکاسته‌اند. یاسپرس از گروه دوم است. وی با توجه به تفسیری که از انسان و مراتب وجودی او ارائه می‌دهد، وحی را به عنوان یک نوع آگاهی درونی می‌پذیرد. به زعم وی، اگر انسان در مرتبۀ هستی‌داری قرار گیرد، در مواجهه با متعالی به یک روشن‌گری وجودی خاص دست می‌یابد که از آن به وحی عام تفسیر می‌شود. این نوع تجربۀ وجودی با مراقبه و تأمل در متعالی و تفکر در وظایف خود و در ارتباط با دیگران تحقق پیدا می‌کند. وحی عام در ارتباط با ایمان فلسفی است که یاسپرس به دفاع از آن می‌پردازد. این ایمان در مقابل ایمان دینی قرار دارد. در ایمان فلسفی، فرد فقط به تجربیات شخصی خود پایبند است و هرگز آن را برای دیگران معتبر نمی‌داند. در این نوع ایمان، التزام به هیچ دین خاصی ضرورت ندارد. ایمان فلسفی در ارتباط با علم و سنت است و از آن‌ها بهره‌برداری می‌کند.



[i]. کلمه «وحی» در این مقاله معادل Revelation به کار رفته است و با توجه به فرهنگ مسیحی،‌مقصود از آن،‌ «انکشاف الهی» می‌باشد.
کلیدواژه‌ها
انسان؛ هستی‌داری؛ وحی؛ تجربۀ وجودی؛ ایمان فلسفی؛ ‌ اسطوره
عنوان مقاله [English]
Revelation in Philosophy of Jaspers
نویسندگان [English]
abdollah nasri
شناسنامه علمی شماره

برای مشاهده اصل مقاله به صورت کامل، بر روی لینک "اصل مقاله" در بالای صفحه کلیک کنید

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,810
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,219
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

دسترسی به مقالات دوفصلنامه علمی «پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)» آزاد ( Open Access ) است.

Journal of "Philosophy of Religion Research (Nameh-I- Hikmat)" (PRR) is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

- کلیه حقوق مادی و معنوی انتشار هر مقاله در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، برای آن نشریه محفوظ است و آن دسته از نویسندگان مقاله که درصدد انتشار مقاله در مجموعه مقالات، یا بخشی از یک کتاب هستند، لازم است با ارائه درخواست کتبی، موافقت نشریه را أخذ نمایند.
- هر گونه بهره‌برداری از فایل مقاله یا لینک دسترسی آن و بازنشر آن به‌صورت چاپی و الکترونیک -خصوصاً در فضای مجازی- بدون رضایت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نقض حقوق دانشگاه تلقی و زمینه تعقیب قضایی دارد.

Journal Management System. Designed by sinaweb.